Sou Fujimoto om inne och ute
Sou Fujimoto pratar om installationen Inside/Outside Tree på Victoria and Albert Museum i London. I andra filmklipp kan man se hur de har studerat trädets utformning genom en massa modeller. Här står han i en trång passage mellan relativt låga hus och säger: "I Hokkaido är inne och ute väldigt olika rum, men här i Tokyo är de väldigt lika."
I Sofo kan man inte säga samma sak. Om Hokkaidos inne och ute skiljer sig genom att ute är "natur" och inne är "skyddat" så skiljer sig Stockholms inne- och uterum på ett annat sätt. Uterummen i byggnadernas närhet är oftast gator, och gatornas mått i Sofo är ganska uniforma. Det är en mycket jämn skillnad mellan rummens skala, det stora, avlånga offentliga rummet, och det mindre, uppdelade privata. Storskaliga innemiljöer finns det, till exempel Centralstation som även är ett mycket offentligt rum. Småskaliga och uppdelade offentliga rum finns det färre av i den bebyggda staden. Dessa avfärdas ofta som otrygga. Det närmaste kanske är parkerna och skogen, där träd och buskar kan bidra till att skärma av och bilda små offentliga rum. Butiker och kommersiella lokaler upplevs som offentliga rum, trots att de inte är offentliga. De har ofta innerummets kvaliteter i skala och avgränsning och kanske kan räknas som en utvidgning av det offentliga rummet, snarare än en del av det privata.
Gränsnittet mellan privat och offentligt är mycket mer utbrett, rikt eller veckat i en stad som Tokyo. I Sofo har ett bostadshus en ingång, en beröringspunkt med gatan och det offentliga rummet. Resten är en sockel där husets innanmäte försöker ta avstånd från gatan. Desto högre upp (längre ifrån den vistelsebara botten av det offentliga rummet) desto mer exponerar sig bostäderna.
Kan man göra mötet mellan gatan och huset till en kvalitet, likt utsikten från takvåningen? Vi radar upp lägenheter och balkonger längs solsidan eller utsikten så att alla skall få ta del av dem. Ingången till en bostad är grundläggande för hur bostaden upplevs. En egen ingång ger en speciell prägel, på samma sätt som en ingång från en korridor med 20 dörrar ger en annan. En genomarbetad ingång med egen koppling till ett offentligt rum är det enda som kvalificerar projektet nedan av ondesign.
Det här blir en aspekt att ta med i exjobbet och blir särskilt intressant när man ser på husets vertikalitet. Högst upp får man utsikt och ljus, men längst ned kanske man inte bara saknar utsikt och ljus utan istället får någonting annat. En koppling till staden?
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida