onsdag 8 september 2010

Shared Space

Sofo är som visat i tidigare inlägg ett område där trafiken i det närmaste är sönderreglerad av enkelriktade gator och återvändsgränder. Bilden nedan beskriver Åsögatan framför tomten. Gatan är utformad som andra stadsgator i Stockholm, förutom för 45-gradersparkeringen på den norra sidan som oftare änvänds vid mindre centrala sträckor. Gatan ser alltså ut som en gata byggd för biltrafik i mitten och gångtrafik på trottoar, men stolpen i korsningen med Götgatan har en effekt på hela sträckan väster om Östgötagatan. Trafik på den här biten av gatan är endast angöring till butiker och fastigheter samt parkering längs med gatan. Gatan är inte vad den ser ut att vara.



Gatans södra sida kantas av populära butiker och en och annan restaurant. En omdaning av den traditionella gatuutformningen till en så kallad "shared space" där all trafik samsas på ett enda utrymme, skulle gynna såväl boende som butiker och besökare. Den enhetliga ytan kan möbleras och behandlas för att markera var till exempel parkering eller uteservering kan husera. Att olika trafikslag delar på en yta på det här sättet har i flera studier visat på minskat antal olyckor för att bilar tvingas köra på den mjuka trafikens (fotgängare och cyklisters) villkor.

Sett i lite större skala har Sofo ett antal platser och parker med små mått som närmast kan liknas vid en vidgning av gaturummet. Exempel är Axel Landquists Park och korsningen Åsögatan/Södermannagatan. De här platserna är inte centrala punkter som Nytorget dit folk reser för att träffas, utan fungerar som funktionsparker för de boende där man kan leka med barnen, rasta hunden eller sitta och sola eller läsa. Den här sortens utspridda småplatser förstärker  Sofos karaktär som en jämn stadsstruktur utan riktning mot ett monument eller central punkt. Platserna är tydligt offentliga men när man uppehåller sig på dem känner man en stark koppling till omgivande privata platser (bostäder och entréer). Det blir som en privat plats för alla i det offentliga rummet.

Med en shared space finns möjligheten att låta gatans jämna yta leta sig in på tomten, under eller upp på byggnaden, för att skapa en till liten funktionsplats. Målet är inte att skapa en ny samlingsplats utan ett offentligt rum i anslutning till gatan som kan användas av boende och passerande.

En gata med shared space kan flyta in på tomten och ta delar av den i anspråk.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida